EK Oranje vodka chilli taart

Voor het EK dacht ik een oranje taart te maken. Met vodka! Aangezien het EK zich afspeelt in de landen waar de vodka rijkelijk vloeit is dat wel een mooi gebaar. Het recept komt van Not Quiet Nigella  , een australische foodblogger. De ingredienten fascineerden me teveel om de taart niet te maken. Sinaasappels, vodka en chili. Dat kan niet anders dan lekker zijn.

Ik heb de taart twee keer moeten maken. Ik schaam mij niet om  dit op te biechten: ik heb bij het omrekenen van de Australische maten (cups) de eerste keer een kleine vergissing gemaakt. Een kwart cup witte wijn, kwam volgens mijn berekening uit op 0,75 l (ipv 0,75 ML). Een behoorlijk verschil. In het recept stond wel dat het beslag erg vochtig zou zijn, dus tja, dan zou het best kunnen niet. Ik het toch maar bij een halve liter vloeistof gehouden, dat leek mij meer dan genoeg: een kwart wijn en een kwart vodka. Het beslag was echt heel erg vloeibaar, met in de verte wat deegachtige structuur . Ik had er zo mijn twijfels over, maar ik heb de taart toch maar in de oven gezet…anders is het ook maar zonde van al het werk niet!?

Wonder boven wonder kwam er een taart uit die er qua constructie prima uitzag en aanvoelde. Een vochtige taat, daar houd ik best van. Qua smaak…tja…wat zal ik daar eens over zeggen. Misschien dat een stevige drinker de taart op prijs zou kunnen stellen. Voor de meeste mensen was hij toch iets te pittig. Mijn zoontje van 1 vond hem overigens wel erg lekker, ohoh 😉

Afijn. De tweede keer heb ik de berekeningen nog eens goed doorgenomen, en daarna nog eens. En toen kwam ik uit op 0.75 ml witte wijn. Deze keer kwam de taart er perfect uit en smaakte hij ook heerlijk. Voor mensen die meestal niet van taarten houden zal deze taart voor een verrassing zorgen. Er zit amandelmeel in, waardoor het wat bitter is, en door de sinasappel, citroen en chili krijgt de taart iets fris, zuurs en pittigs. Je kunt zelf bepalen hoe pedis (Indonesisch woord voor pittig) je het wilt maken, door meer of minder chili aan de saus toe te voegen. Ik had vijf kleine gedroogde chilli’s en daarmee wordt de taart best pittig. Ik denk dat 3 chillies zorgen voor een middelmatige pittigheid. De smaak van de vodka en witte wijn komt (bij de tweede taart) in de achtergrond ook door en zorgt voor wat gezazz. Een erg bijzondere taart die hier vaker op tafel komt te staan. Al is het alleen maar omdat hij er zo mooi uitziet, want voor Oranje heeft de taart verder weinig goeds gedaan op het EK ;-).

Misschien iets te hittepetitterig voor Oranje 😉

Ingredienten
Recept van Not Quiet Nigella 

Voor de taart

  • 170 gram zachte boter
  • 225 gram fijne suiker
  • schil van 1 sinasappel
  • 3 grote eieren eigeel en eiwit apart
  • 75 gram bloem
  • 150 gram amandelmeel
  • 0.75 ml witte wijn
Voor de saus
  • 125 ml water
  • sap en reepjes schil van 1 citroen
  • sap en reepjes schil van 1 sinaasappel
  • 160 gram fijne suiker
  • 2-5 kleine gedroogde chillies
  • 2,5 eetleper vodka
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 170 graden celsius. Een taartvorm van 20 cm doorsnede bekleden met bakpapier.
Meng boter en suiker. Voeg daar de rasp van 1 sinasappel aan toe. Meng het goed en voeg dan 1 voor 1 de eidooiers toe.
Dan de helft van de bloem en de helft van het amandelmeel mengen en daarna de rest van de bloem en het amandelmeel erbij doen. Dan de wijn toevoegen en mengen. Het eiwit opkloppen en ook toevoegen. Het deeg in de taartvorm gieten en in de oven zetten voor ongeveer 45 minuten. Controleer of het deeg gaar is door er een scherp mes of een sateprikker in te steken en als deze er droog uitkomt is de taart klaar.
15 minuten voor het einde de saus maken. Alle ingredienten in een pannetje doen en laten warmen tot het een siroperige constitutie is.
De taart een klein beetje laten afkoelen totdat je hem uit de vorm kan halen. Zet hem omgekeerd op een bord (met een randje) en prik met een sateprikker gaatjes in de taart. Giet de saus over de taart en leg de chillies en de reepjes citrusvruchten mooi neer. De taart is zowel warm als koud lekker.

moist indeed

6 thoughts on “EK Oranje vodka chilli taart

  1. Hahaha! Ik herken je zo in dat gehannes met cijfers (overigens ook in de fijn geschreven teksten, de heerlijke recepten en de prachtige foto’ s). X

  2. Pingback: Revolutionaire spicy appel-dadel taart | kruidenrek

Geef een reactie

