Broccoli -feta – en pistachenoten taart

Vroeger toen ik nog klein was, kocht mijn moeder weleens een blikje croissantdeeg waar je zelf croissantjes mee kon rollen. De pret begon al bij het openen van het blik. Door heel voorzichtig het papiertje eraf te trekken springt het blik open en kun je het deeg eruit halen. En dan de croissantjes rollen en in de oven doen. Dan kwam er na een kwartier een heeeeerlijke geur uit de keuken. Er is toch geen lekkerdere geur dan dat van brood uit de oven. Nu smaken deze croissantjes helemaal niet naar croissantjes en zien ze er ook heel anders uit dan de echte croissantjes. Maar goed, who cares, ze zijn wel erg lekker. Ik kan je verklappen dat toen ik net op kamers was, en ik kon doen wat ik wilde in de keuken, ik ze weleens maakte gevuld met bv hagelslag, kaas of suiker. Van die gekke dingen die je dan probeert omdat het dan kan, denk ik,want om nou te zeggen dat ze er echt lekkerder van werden, niet echt. En echt goed voor de taille was het ook niet ๐Ÿ™‚

yammie

Eigenlijk koop ik dit croissantdeeg tegenwoordig alleen nog maar voor een superlekkere broccolitaart.ย Een paar jaar gelden heb ik het recept van mijn moeder gekregen die het weer via via ergens had opgedaan. De taart is makkelijk te maken, en is een gegarandeerd succes.

nootjes pellen

Als het kan, regel dan wel iemand om je te helpen met de pistachenootjes. Plan dat bv in onder borreltijd met een wijntje en hapje erbij, en het is zo gebeurd ๐Ÿ™‚

Heb jij ook gekke dingen gegeten toen je net op kamers was, alleen maar omdat je toen de vrijheid had om het te doen?

Ingredienten
Recept onbekende bron, aangepast door Kruidenrekย 

Broccoli, in kleine stronken
1 blik croissantdeeg
1 ui in halve ringen
1 teen knoflook
2 tl tijm
200 gram pistachenootjes, gepeld
200 gram feta in blokjes
3 eieren
200 ml room
150 gram geraspte belegen kaas
zout en peper
een bakblik van 20 cm doorsnee

Bereiding
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Leg het deeg in het bakblik, eventueel bekleed met bakpapier.
Fruit de knoflook en ui en voeg hier de stronkjes broccoli aan toe. Laat dit een tijdje op een laag vuur staan tot de broccoli wat zacht is.
Doe ondertussen de room en de eieren in een kom en roer deze goed.

Broccoli feta taart

Voeg daar de feta, pistachenoten, geraspte kaas en tijm aan toe. Voeg naar smaak zout en peper toe. Denk eraan dat de pistachenootjes ook al aardig zout zijn.
Doe de broccoli in de taartvorm en giet het roommengsel eroverheen. Zet de taart ย 1 uur in de oven. Controleer na 3/4 of het ei al gestold is, door een sateprikker, of een scherp mes in de taart te steken. Als deze er droog uitkomt is de taart klaar. Het kan zijn dat de taart wat langer nodig heeft dan 1 uur.

geserveerd met een salade (rucola, tomaat en mozarella)

Smakelijk eten!

3 thoughts on “Broccoli -feta – en pistachenoten taart

  1. De foto zag er zo lekker uit, dat ik deze meteen heb gemaakt. Heb wel wat minder room en feta gebruikt (om m’n middel te behouden ;-)…), maar de taart is heerlijk! Ik kook eigenlijk nooit met pistachenoten en zou zelf eerder aan walnoten hebben gedacht, maar de pistachenoten zijn me goed bevallen. Toprecept!

    • Leuk Han, dat je hem gelijk gemaakt hebt. Hij is lekker he!! Binnenkort volgen nog meer taarten, maar die zijn absoluut niet goed voor de taille, buik, billen of wat dan ook, maar wel erg lekker!!!! Later deze week meer daarover ๐Ÿ˜‰

  2. Pingback: Kaasstengels en sesamstengels | kruidenrek

Geef een reactie

