Vier keer chocolade: mudcake, brownies, ganache en glazuur.

Deze zomer vraagt om chocolade!  Met al die regen is er niks mis mee om te freubelen in de keuken, en ook zeker niks mis met chocolade. Mijn lief vierde dit weekend zijn verjaardag, dus ik heb mijn winkelwagentje volgeladen met heel veel chocolade en ben aan het werk gegaan.

Ik wilde een taart namaken die ik onlangs in Spanje heb gegeten en die werkelijk zo goed was, dat ik dacht dat ik in chocolateheaven was. Die taart had een chocoladevulling met een soort notenpuree, en een superlekkere glazuurlaag. Ik had twee taarten in gedachten waarvan ik dacht dat ze in de buurt zouden komen van de droomtaart uit Spanje. Een recept voor een Brownie dat ik al sinds jaar en dag gebruik en een recept van een Chocolat Mud Cake dat in “Homemade Winter”  van Yvonne van Boven staat, waarvan ik me kon voorstellen dat die ook wel erg goed zou zijn. Maar ja, ik kon van tevoren niet beslissen welke lekkerder zou zijn, dus heb ik ze maar allebei gemaakt.

Chocolate heaven

Wat ik ook heel graag wilde gebruiken als versiering voor deze verjaardagstaarten, was knettersnoep. Na een eerdere mislukte poging met knettersnoep dat al voor een groot deel was uitgeknetterd voordat we de taart hadden aangesneden, heb ik van mijn buren (die toevallig een zeer goede patisseriezaak bezitten hier in de buurt) een zakje knettersnoep gekregen dat in chocolade is gegoten en daardoor minder snel “ontknettert” als het ergens in verwerkt wordt.

Met dank aan Pattiserie Remy

Ik heb bij allebei de taarten knettersnoep op de bovenkant van de taart gestrooid als versiering, want ik wilde niet het risico lopen dat ze weer uitgeknetterd waren tegen de tijd dat de taart op tafel stond. Het was echt heel leuk om de gezichten te zien van de taarteters nadat ze een hap hadden genomen en de eerste knetters losbarstten in hun mond. Ogen die oplichtten gevolgd door een blik van herkenning, alsof iemand weer even kind is, en dan een glimlach. Prachtig!

Maar goed, er moest ook gestemd worden over welke taart de lekkerste was. En het merendeel van de stemmen ging naar de taart met het brownierecept. Maar dat kwam omdat de Mudcake eigenlijk nog iets te koud was, want toen ik later op de avond nog een hapje nam vond ik hem echt veel lekkerder dan ’s middags.  Daarom heb ik besloten allebei de recepten op te schrijven. En zeg nou zelf, met het huidige zomerweer kun je maar beter chocoladetaart maken (en eten) dan op het strand liggen 😉

Je kunt deze recepten met elkaar combineren zoals je zelf wilt. Alleen een taart maken, of de ganache gebruiken als glazuur, of de glazuur in de taart doen. De brownies zijn echt werkelijk supersimpel om klaar te maken, dus die zou je sowieso een keer moeten proberen, want ze zijn ook nog eens goddelijk lekker. Gooi er een laagje glazuur op en je feest kan niet meer stuk. En wil je ook knettersnoep gebruiken, maar heb je niet zulke fantastische buren ( 😉 )als ik, en kun je niet zelf naar de Hanos? Ik denk dat als je het chocoladeloze snoep (bij Jamin e.d. wel te krijgen) op uitgehard glazuur strooit vlak voordat je de taart serveert het de tocht waarschijnlijk wel zal overleven voordat iemand de eerste hap neemt. Wie niet waagt, wie niet wint.

Hieronder volgen de recepten voor:

* Brownies
* Mudcake
* Ganache
* Chocoladeglazuur

INGREDIENTEN voor de Brownies
Recept Kruidenrek

150 g pure chocolade
150 g roomboter
125 g basterdsuiker
100 g gewone suiker
1 zakje vanillesuiker
150 g zelfrijzend bakmeel
4 eieren
snufje zout 

Bereidingswijze Brownies
Oven voorverwarmen op 170 graden.
Chocolade en boter in stukken breken en in ovenschaal doen (20 cm bij 30 cm) en in de magnetron laten smelten.
Goed doorroeren en dan alle suikers erbij roeren, en daarna het zelfrijzend bakmeel.
Een voor een de eieren er doorheen roeren en een snufje zout toevoegen.

Zo makkelijk: alles in een en dezelfde schaal smelten, mengen en roeren

En klaar! Dan nog 30-40 minuten in de oven, of totdat een sateprikker er droog uitkomt.

Deze taart is te laag om doormidden te snijden. Wat ik gedaan heb is de helft van de taart in een kleinere schaal op de bodem gedrukt. Daaroverheen de ganache gedaan, en daarbovenop de andere helft van de taart. En dan de glazuur eroverheen en het ziet er superstrak uit.

jammie

INGREDIENTEN voor de Mudcake
Recept uit “Homemade Winter” van Yvette van Boven

250 ml melk
450 gram suiker
250 gram roomboter
150 gram pure chocolade
2 eieren
100 ml whiskey (of rum)
75 gram zelfrijzend bakmeel
125 gram bloem
100 gram cacao
snufje zout

Bereidingswijze Mudcake
Zet alle ingredienten afgewogen op het aanrecht.
Verwarm de oven voor op 170 graden.

Verwarm de melk met de suiker. Niet laten koken!
Voeg de boter in klontjes toe en daarna de chocolade.
Haal de pan van het vuur en laat de chocolade verder smelten terwijl je af en toe rustig roert.

Bekleed een bakblik van 20 cm doorsnee met bakpapier en vet deze in. Bekleed ook de randen van het blik.

Klop de eieren los met de whiskey/rum en giet deze bij het warme chocolademengsel.
Zeef bakmeel, bloem en cacao met zout in een grote beslagkom en schenk het chocolademengsel er al roerend bij.
Schenk het beslag in het bakblik en zet deze in de oven (op een bakplaat of aluminiumfolie tegen het lekken).

Zet de taart 1,5 uur in de oven, of totdat een sateprikker er droog uitkomt.
Laat hem dan 10 minuten afkoelen alvorens de taart ondersteboven op een bord te storten.
Laat de taart helemaal afkoelen voordat je hem opensnijdt om het met ganache te vullen.
Ik wilde twee lagen vulling maken, maar heb dat moeten bekopen met een ingestorte taart:

Gelukkig komt er nog glazuur over 😉

Als de taart gevuld is met een (of twee lagen) ganache, kun je het glazuur eroverheen doen. Giet het glazuur op het midden van de taart en smeer het heel rustig vanuit het midden naar buiten toe uit. Besmeer eventueel ook de randen van de taart.

Je kunt de de taart natuurlijk ook versieren (om enige oneffenheden te verbloemen ;-)):

Mooie laagjes!

INGREDIENTEN voor de Ganache
Recept Kruidenrek
Deze hoeveelheid is genoeg voor 1 taart.

125 gram pure chocolade
30 gram boter
125 ml slagroom
100 gram pinda’s tot een puree gehakt

Bereidingswijze Ganache
Smelt de chocolade en de boter in een pan op laag vuur en roer af en toe rustig door tot het is gesmolten.
Haal van het vuur om af te koelen en klop ondertussen de slagroom.
Voeg de chocolade bij de slagroom en roer rustig.
Hak de pinda’s zeer fijn met een blender/staafmixer/keukenmachine/vijzel. Het is lekker om het zo fijn mogelijk te maken, maar je kunt er ook voor kiezen om grovere stukken erin te laten.

Laat het even afkoelen en gebruik het dan als vulling en/of boven op de taart.

Chocolade en slagroom mengen


INGREDIENTEN voor het Chocoladeglazuur

Recept Kruidenrek
Deze hoeveelheid is voldoende voor 1 taart

75 gram pure chocolade
100 ml slagroom
250 gram poedersuiker (gezeefd)
1 tl vanillesuiker

Bereidingswijze chocoladeglazuur
Verwarm de chocolade en room in een pan.
Als het gesmolten is de poedersuiker en vanillesuiker erbij doen.
Een klein beetje laten afkoelen voordat je het over de taart giet.

Knettersnoep met chocolade is te koop bij de Hanos.

5 thoughts on “Vier keer chocolade: mudcake, brownies, ganache en glazuur.

  1. @kruidenrek
    Je website ziet er al even mooi en lekker uit als je gastronomische produkten! En het chocoladelekkers van afgelopen zondag was niet (op) te kloppen. Gefeliciteerd en ga zo door!

  2. Pingback: Hello Kitty Birthday cake. Zelf maken: Marsepeintaart. | kruidenrek

Geef een reactie

