Bijgerechten: krieltjes en rode bietjes uit de oven. En wat doet Johan Cruijff in dit verhaal?

Jaren geleden fietste ik het Vondelpark in en zag daar iemand lopen met een bekend gezicht. Ik kon hem alleen niet direct plaatsen. Hij leek op mijn vader, maar ja, ik wist wel zeker dat hij het niet was. Logische conclusie was dat het mijn oom was, oom Nico, die ik niet zo heel vaak zie en die veel op mijn vader lijkt. Dus ik riep “Hey hallo, oom Nico, hallo”, en ik zwaaide er vrolijk bij. De man in kwestie keek me vaag aan, dromerig, zo interpreteerde ik het, hij heeft me gewoon nog niet herkend, dacht ik. Dus ik help hem door nog een keer hallo te zeggen: “Nico, oom Nico, hallo”. Maar nee, de man bleef me met een verdwaasde blik aankijken, alsof ik gek was. Hmmm, dat kwartje begon langzaam te vallen. Deze man was namelijk niemand minder dan de wereldbekende, zeer beroemde en befaamde, tot in Chinese bergdorpjes aan toe herkende: Nico Cruijff, uhm, nee, Johan, Johan Cruijff dus. En dat is ook wat ik tegen hem zei terwijl ik snel doorfietste “Oh Johan”, het klonk volgens mij enigszins teleurgesteld. De arme man, hij heeft het vast niet vaak meegemaakt dat iemand hem voor Nico uitmaakt.
Het hele stomme toeval wil, dat ik hem de volgende dag weer tegenkwam, en bijna weer dezelfde fout maakte. Ja, hoe vaak kom je nou Johan Cruijff tegen! Twee keer achter elkaar nog wel (toeval is niet logisch wel ;-)). Hoewel ik mijn oom Nico ook bijna nooit zie, is het logischer dat ik hem zou tegenkomen dan een voetbalicoon. Ja toch!! Nou ja, de tweede keer keek Johan me bij voorbaat al wantrouwig en bijna angstig aan met een blik die boekdelen sprak: “stalkerallert!!”. Ik heb vriendelijk gekinkt en ben doorgefietst zonder iets te zeggen. De arme man….en dat in zijn eigen stad….

Soms dan ben je zo bezig met de hoofdzaken dat je de bijzaken over het hoofd ziet. “Uhm, wacht even”, hoor ik je denken, “het is toch handig om met de hoodfzaak bezig te zijn i.p.v. de bijzaak?”. Ja, soms. En soms ook juist niet. In het geval van deze twee gerechten bijvoorbeeld (om eindelijk eens een brug te slaan naar de hoofdzaak van dit verhaal :-)). Het hoofdgerecht kan van alles zijn, een lekker stukje vlees, een vegetarisch alternatief, een derde schaal groente, een gevulde salade, het maakt allemaal niet zoveel uit…hoofdzaak wordt bijzaak. Snap je. Het is een soort Cruijffiaanse manier van denken :-).

De gerechten zijn ook nog eens snel klaar en je hebt er weinig werk aan. Heb je een keer eters en je hebt meer zin om te kletsen dan te koken, volg dan onderstaand recepten. Je snijd wat dingetjes, gooit ze in een ovenschaal, schaal in de oven en chillen maar. Bedenk er nog iets bij waar je trek in hebt (en ook snel klaar is) en je hebt een geslaagde maaltijd op tafel. En het ziet er ook nog eeens heel erg mooi uit en je visite zal onder de indruk zijn van deze bijgerechten. En wat je erbij zet, maakt echt niet zoveel uit. Bijzaak wordt hoofdzaak, snap je. Da’s gewoon logisch!

SNELLE KRIELTJES EN RODE BIETJES UIT DE OVEN
INGREDIENTEN
Voor 4 personen

Krieltjes uit de oven
1 kilo krieltjes, gewassen (of partjes aardappel als krieltjes uit seizoen zijn)
2 knoflookteentjes, in 2e of 3en gesneden
7 wortels, in dunne plakjes
2 uien, in kwarten of achten
6 takjes verse tijm of 3 takjes verse oregano (of 3 tl gedroogd)
zout en peper
olijfolie

BEREIDINGSWIJZE
Verwarm de oven voor op 200 graden. Het beste is om de combinatiefunctie te gebruiken met een bovengrill en hetelucht. Als je oven deze functie niet heeft, dan kun je de laatste 5 minuten de grill aanzetten.
Kook de gewassen krieltjes 10 minuten en snijd ondertussen de rest van de ingrediënten.
Pak een ovenschaal, doe alle ingrediënten hierin en besprenkel met olijfolie, zout en peper. Schep alles goed om, en zet de schaal in de oven, voor 15 minuten tot 20 minuten. Misschien dat je halverwege nog een keer kunt omscheppen. Voor een mooie knapperig korstje zet je ze nog een paar minuten onder de grill.

Bakin away, terwijl jij lekker met een wijntje kunt chillen

INGREDIENTEN

Rode bietjes
Zakje voorgekookte bietjes (biologisch)
75 gram fetakaas (of spekjes)
4 takjes verse tijm (of 2 theelepels gedroogde)
honing
Peper en zout
olijfolie

BEREIDINGSWIJZE
Snijd de bietjes in kleine stukjes en leg ze in een ovenschaal. Brokkel de feta in stukjes over de bietjes.
Leg er takjes tijm in de schaal en sprenkel honing over het geheel. Breng op smaak met zout en peper.
Zet de schaal in de oven, naast de krieltjes. 10 minuten moet voldoende zijn.

Tip. Als je niet genoeg ruimte hebt om beide schalen in 1 oven te doen, kun je ook de bietjes opwarmen in de magnetron en ze 5 minuten onder de grill zetten, nadat de krieltjes eruit zijn.

Bijzaak wordt hoofdzaak, want als je scoort dan zit ie erin! 😉

Geef een reactie

