Tortillacroutons met easy peasy guacemoledip

Gedurende mijn leven heb ik vaak de behoefte gevoeld (dat voel ik soms nog) om mij te onderscheiden van de massa. In de ene periode ging dat er wat extremer aan toe dan de andere periode. Zo heb ik meerdere looks gehad, van Madonna uit de ‘Like a virgin’ tijd, alto, mijn haar in alle kleuren van de regenboog gekleurd (nooit tegelijk, dat was eigenlijk best leuk geweest), hippie met gebloemde jurken en broeken met wijde pijpen, punkie, rocker, tot een ecclectische mix van dit alles en overigens ook “gewone” niet persé opvallende looks.

Als brugmug op een redelijk alternatieve school was ik zeer gefascineerd door de alto’s die daar rondliepen. Mijn medebrugpiepers reageerden eerder wat geschokt of zelfs neerbuigend als er een alto langsliep. En dat begreep ik niet zo goed, want ik vond de alto’s wel cool. Hoewel ik er toen zelf in die tijd al behoorlijk apart bijliep (dit was mijn Madonna ‘like a virgin’ tijd, dus punklaarsjes, getoupeerd haar, netkousen en zwarte nagellak. Alleen was het 10 jaar nadat het album was uitgekomen 🙂 ), heeft het toch een jaar of twee geduurd voordat ik persoonlijk kennis maakte met de groep alto’s. Tot mijn grote spijt raakte ik enigszins teleurgesteld omdat zij helemaal niet zo eigen of authentiek waren als ik altijd dacht dat ze waren. Ze waren net zo bezig met welke muziek “in” of “cool” was en welke niet. Het waren niet de Levi’s 501 die bepaalden of je erbij hoorde of niet, het was juist de truc om je zo merkloos mogelijk te kleden. Dus owee als je als alto wel zo’n merkbroek aantrok! Het waren dezelfde (ongeschreven) regels, alleen kenden ze een andere vorm.

Mensen zijn nou eenmaal kuddedieren en in ieder mens zit de wens om ergens bij te horen. Maar het zit het ook in de mens om zich te willen onderscheiden, om zich uniek te voelen. Om net even anders te zijn dan de rest. En daar doet dit recept heel volgzaam aan mee ;-). Deze tortillacroutons “horen” namelijk bij de “broodfamilie”, maar ze zijn toch net even heel anders. Ze zijn superveelzijdigd, zo kun je ze b.v.  over een soep of een salade serveren, bij een Mexicaanse gehaktschotel (volgt binnenkort), bij een Indiase curry, bij een omelet en ga zo maar door. Je kunt ze in verschillende vormen snijden zodat ze er ook elke keer weer anders uitzien.

En de guacemole? Daar zijn zoveel varianten van dat het altijd uniek is, en lekker gezond ook nog! Daar wil iedereen bij horen! 😉

TORTILLACROUTONS
INGREDIENTEN
8 tortilla’s, gesneden in reepjes voor bij de dip.
Knoflookpoeder, naar eigen smaak (ongeveer 1/2 theelepel minimaal)
Een handvol verse korianderblaadjes, gesneden
1/2 tl komijnpoeder
(Olijf)olie om te bakken

BEREIDINGSWIJZE
Snijd de tortilla’s naar gelang je ze gaat gebruiken. Om mee te dippen zou ik reepjes maken. Als je ze gebruikt om over de soep, salade of een ander gerecht te garneren zou ik kleinere vormpjes aanraden. Je kunt vierkantjes, diamantjes maken, smalle reepjes, brede reepjes, hartjes, rondjes. Noem maar op.
NB. Je kunt ook alleen wat knoflookpoeder gebruiken, is ook lekker.

Tip: Snijd een vierkant uit de tortilla waar je mooie rechte reepjes van kan maken. De randjes kun je gebruiken voor kleine vormpjes.

Doe een flinke scheut olie in een koekepan en laat de olie heet worden, maar niet te heet. Zet het vuur dan iets lager en doe de tortilla’s in de pan en schud ze goed om (zoals je met pannenkoeken bakken doet). Strooi er wat knfolookpoeder over, ongeveer een halve theelepel, en de verse koriander. Gooi de tortilla croutons regelmatig om. De truc is om ze zo kort mogelijk in de pan te hebben zodat ze zo min mogelijk olie opnemen voordat ze dichtschroeien. Zo worden ze lekker krokant en niet zompig.

Een kleine greep uit de mogelijke vormen die je ermee kunt maken

EASY PEASY GUACEMOLEDIP
INGREDIENTEN
1 rijpe guacemole
1/2 tl komijnpoeder
1/2 tl korianderpoeder
snufje chilipoeder, of meer naar smaak
1/2 tl knoflookpoeder, of meer naar smaak
citroensap (naar smaak)
zout en peper
Optioneel: tomaten in kleine stukjes ter decoratie

BEREIDINGSWIJZE
Schep de avocado in een kom waar je het kunt pureren met de staafmixer (of in een keukemachine). Je kunt het ook handmatig fijnprakken met een vork, maar dat is niet zo easy peasy 🙂
Doe de rest van de ingredienten erbij en pureren maar. Schep de guacemole in een mooi schaaltje en serveer het eventueel met tomatenblokjes en/of verse kruiden (koriander of peterselie b.v.)

Cerveza erbij, corona of desperado hmmm

One thought on “Tortillacroutons met easy peasy guacemoledip

  1. Pingback: Heerlijk hersftige pompoensoep | kruidenrek

Geef een reactie

