Worteltaart met een exotisch tintje

Bij groenten in een taart denk je niet gelijk aan zoet, maar aan hartig. Althans ik wel. Toen ik voor het eerst een worteltaart aangeboden kreeg rond theetijd vond ik dat ook een beetje vreemd. Ik dacht “ach ja, ieder z’n meug” en bestelde een appeltaart of zoiets. Verrast door de heerlijk uiziende glazuurlaag en overduidelijke zoetheid van de taart van mijn vriendin, wilde ik natuurlijk wel een hapje proeven. Ik was gelijk verkocht. Het idee dat je een gezonde taart aan het wegsnacken bent kun je gelijk vergeten want het stikt van de suiker, maar ja. We eten het dan ook niet elke dag wel ;-).

Deze keer heb ik er wat gecrushte bananenchips in gedaan in plaats van walnoten of pecannoten. Dat ga ik vaker doen, want het zorgt voor exotisch tintje. Maar noten zijn er ook lekker in. Vaak maak ik het ook zonder iets erin. Het glazuur maak ik meestal met sinasappel, maar met citroen kan het ook.

Ik kan er heel veel woorden aan vuil maken, maar deze taart spreekt voor zichzelf! 🙂

Veel bak-en eetplezier!

Stout lekker! 😉 

WORTELTAART
INGREDIENTEN
250 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram rietsuiker
2 tl kaneel
1/2 tl nootmuskaat
250 gram geraspte wortel
4 eieren
1 zakje vannilepoeder
150 gram banenenchips gestampt tot kleine stukjes/je kunt ook walnoten of pecannoten gebruiken
zout
300 ml zonnebloemolie

GLAZUUR
200 gram roomkaas
schil van een onbespoten sinasappel of citroen
250 gram poedersuiker
1 zakje vanillesuiker

BEREIDINGSWIJZE
1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Rasp de wortels (of een zak kant en klaar als je weinig tijd hebt, maar dit maakt de taart minder lekker) en doe alle ingredienten, behalve de olie, in een kom en meng ze. Voeg daarna de olie toe en roer tot een beslag. Je kunt iets meer of minder olie doen naar gelang je van een wat vochtigere taart houdt of juist wat droger.

2. Doe het beslag in een cakevorm en/of in cupcake vormpjes en zet het ongeveer 35-45 minuten in de oven. Als je een wat vochtigere taart wil dan haal je hem er wat eerder uit. Dat heeft vaak mijn voorkeur. Als je een droge taart wil, kun je de test doen met de sateprikker. Als je deze in het midden van de taart steekt en hij komt er droog weer uit, dan is de taart klaar.

3. Maak ondertussen het glazuur, door alle ingredienten bij elkaar in een kom goed te roeren. Ik maak deze eigenlijk altijd met sinasappel, maar citroen is ook erg lekker.

4. Als de taart een beetje is afgekoeld, zet je hem ondersteboven op een taartschaal en smeer dan de glazuur over de taart

hmmm, jammer dat ie alweer op is…

 

Je kunt er natuurlijk ook cupcakes van maken:

A small celebration

Geef een reactie

