Heerlijke en makkelijk klaar te maken eiersalade

Al vele vele jaren vraagt mijn moeder mij met Kerst, met verjaardagen en natuurlijk ook met Pasen om mijn eiersalade te maken. Het recept heb ik eens bedacht nadat ik erachter kwam dat er mosterd in gevulde eieren gaat. Die vulling vond ik altijd zo lekker en toen vroeg ik me af of het ook lekker zou zijn in een eiersalade. En ik denk dat dat de truc is van deze salade: mosterd; maar ook kerriepoeder en een heleboel verse kruiden. Deze salade heb ik overigens vaak genoeg gemaakt met geïmproviseerde ingrediënten omdat er geen verse hruiden in huis waren. Basilicum en oregano werken dan best goed. Die winnen het niet van de verse kruiden, en dan vooral niet van de verse bieslook.

De salade is heel makkelijk te maken. En tijd kost het ook niet, want in de tijd dat de eieren koken kun je de kruiden snijden, alles door elkaar roeren en klaar. De eieren pellen is misschien wel het meest tijdrovende. Voor de smaak is het wel aan te raden om de salade een half uurtje in de koelkast te zetten; de smaken zijn dan beter vermengd. Als je geen tijd of zin hebt om de salade in de koelkast te zetten, dan kun je de salade ook gelijk opeten. Serveer de salade in ieder geval wel op kamertemperatuur voor optimale smaaksensatie. 🙂

toastjes met eieresalade hmmm

INGREDIENTEN EIERSALADE

8 eieren, hardegkookt
gehakte verse petereselie en bieslook (samen ongeveer 3 el)
3 lenteuitjes, in kleine stukjes
1 tl kerriepoeder
1 tl mosterd
125 ml creme fraiche
zout en peper

BEREIDINGSWIJZE

1. Terwijl de eieren koken (9 minuten), kun je de kruiden en de uitjes snijden.

eitjes koken

2. Pel de eieren en snijd ze in kleine stukjes, zodat ze snel afkoelen.
3. Doe alle ingredienten bij elkaar in een mengkom en roer goed door.

De mosterd er nog bij en roeren maar…

4. Breng op smaak met zout en peper. Een smaaktip is om de salade een half uurtje in de koelkast te zetten en daarna op kamertemperatuur te laten komen en nog eens te proeven. De smaken zijn dan beter vermengd en dan kun je kijken of er nog wat zout, peper of kerrie bij kan. Als je wat minder tijd hebt kun je de salade ook gelijk opdienen. Eet smakelijk!

jammie

Alternatieven: vervang een beetje van de creme fraiche met mayonaise, of wat verse basilicum erbij, gesneden zilveruitjes, spekjes, stukjes appel, stukjes kaas zijn ook allemaal lekker erbij. Mogelijkheden volop, naar ieders smaak aan te passen.

2 thoughts on “Heerlijke en makkelijk klaar te maken eiersalade

  1. Hello darling,

    Nou de email notificatie op je site werkt prima hoor, dus ook de niet-facebookers zoals ik kunnen makkelijk meelezen. Nog een suggestie voor dit recept: Maak volgende keer 2x zoveel?

    Xxx De Daan

    > >

Geef een reactie

