Zelf maken: Gluhwein

Er zijn een paar hele hele goede dingen verbonden aan deze tijd van het jaar, en één daarvan is Gluhwein. En het is ook heel leuk om zelf te maken, want dan krijg je 1. echt lekkere Gluhwein en 2. een heerlijk ruikend huis. Het is ook nog eens het simpelste wat je je kunt bedenken om te maken. Echt iedereen kan dit! Gegarandeerd!

En voor mij is er nog een leuke reden om Gluhwein te maken, namelijk  om eindelijk eens de steranijs in te schakelen die daar maar verloren in mijn kast liggen te wezen. Ik vind ze zo mooi en zalig, maar gebruik ze eigenlijk veel te weinig. Wat een plaatjes zijn het:

You are the starshine of my lihife…..;-) ik heb al teveel gluhwein op volgens mij…

Inmiddels zit ik aan mijn tweede glas gluhwein en hik..ik..moet zeggen het smaakt me nog heeeeerlijk. Gluhwein is prima te bewaren in de koelkast voor de volgende dag, dus als je wel beschikt over enige vorm van zelfbeheersing en wilskracht, dan kun je een grote hoeveelheid maken en een deel bewaren. Met betrekkeing tot Gluhwein beschik ik overduidelijk niet over deze eigenschappen, dus ik heb het maar bij twee flessen gehouden deze keer…geintje 😉

Wat een feestelijkheid!

GLUHWEIN 

INGREDIENTEN
1 fles rode wijn
1 sinaasappel, in kwarten
1/2 citroen, in kwarten
1 kaneelstokje
1 vanillestokje, opengesneden en de zaadjes eruit geschraapt *
4 kruidnagels, in de sinaasappel of citroen geprikt
3 steranijs, optioneel
4-6 el suiker, of meer of minder naar smaak

* Als je geen vanillestokjes hebt, kun je ook een el suiker vervangen voor een zakje vanillesuiker

BEREIDINGSWIJZE (het moeilijkste recept tot nu toe….) 
1. Alles in een pan en op heel zacht vuur warm laten worden. Dan 5-8 minuten tegen de kook aan op het vuur houden. MAAR NIET LATEN KOKEN!! Want dan verlies je de alcohol.

Zo komen we de winter wel door! NB. de zwarte stipjes op de citroenschil is vanillenerf (komen dus uit het vanillestokje)

2. Opties:
– Om de smaken goed in te laten trekken kun je de wijn nog een half uurtje of een uurtje laten staan. Verwarm het wel alvorens de wijn in glazen te schenken. Als je te ongeduldig bent dan smaakt de wijn na 8 minuten ook erg goed hoor ;-).
– Wil je de wijn overnacht bewaren haal dan de kruiden en vruchten eruit, anders kunnen deze smaken gaan overheersen en wordt het bitter.

Origineel recept Kruidenrek

Geef een reactie

