Minced Pies Reinvented

Wie weleens naar Masterchef kijkt weet wat ik bedoel met de “Invention Test”. Deelnemers aan deze kookwedstrijd (de Australische is veruit mijn favoriet) krijgen de opdracht om een gerecht te (her)ontwikkelen. Dit gebeurt dan wel binnen een kader, dus dan krijgen ze twee ingrediënten die ze verplicht in één gerecht moeten verwerken (denk aan witte chocolade met bloemkool) of een thema zoals een land of een bepaald feest. Dit alles moeten ze dan doen onder tijdsdruk. Wiehoe, dit lijkt me superleuk om te doen. Afgelopen week heb ik zelf, onbedoeld, een invention test gedaan door Minced Pies opnieuw uit te vinden.

Hartige minced pies

Hartige minced pies

Minced pies zijn taartjes met (gedroogd) fruit, kruiden en vlees en worden traditioneel tijdens de Kerstperiode gegeten in Engeland, vandaar dat ze ook wel Christmas Pies worden genoemd. Met Kerst aten we bij mijn Briste zwager en ik zou het voorgerecht maken. Het leek me leuk om een Britse traditie te gebruiken en de minced pies vond ik er leuk uitziet. Het enige wat deze taartjes niet zijn, is geschikt als voorgerecht, want ze zijn zoet (?! 🙂 ). Mijn “invention” zat er dus in 0m van de zoete minced pies een hartige variant te maken die als voorgerecht gegeten kan worden, maar wel met behoud van het karakter van de minced pies.

Ik ben op internet gaan lezen over de oorsprong van deze taartjes en vond daar een aantal dingen die me inspireerden. Het eerste wat ik leuk vond om te gebruiken was dat er ooit maar 13 ingrediënten gebruikt mochten worden, symbolisch voor Jezus en zijn 12 apostelen. Dat vond ik een mooi thema in het licht van Kerst, en het is een nieuwe en grappige manier om een recept samen te stellen. Ten tweede las ik dat, hoewel de variatie groot is, er een bepaald aantal kruiden sowieso gebruikt moeten worden, te weten kruidnagel, nootmuskaat, kaneel en gedroogd fruit. Vervolgens las ik dat er vaak genoeg geen vlees werd gebruikt. En als laatste las ik dat ze vroeger hartiger waren dan tegenwoordig, dus zo heel gek was het niet om de minced pies als voorgerecht te serveren. 🙂

Ik heb mijn recept voor Samosa’s erbij gepakt (India en Engeland delen een lange geschiedenis en veel van de kruiden die gebruikt worden voor de minced pies komen uit dit gebied) en ben daar gaan schrappen en plakken om tot 13 ingrediënten te komen. Je kunt zelf natuurlijk een beetje experimenteren met de lijst die je wil gebruiken. Nadat ik ze zelf gegeten had vond ik dat de doperwten vervangen hadden kunnen worden door bijvoorbeeld citroen of meer rozijnen, omdat het dan net iets meer zou lijken op de originele Minced pies en minder op Samosa’s. Je zou dus kunnen kijken of je hier zelf een idee voor hebt. Vleeseters zouden vlees kunnen toevoegen. Gehakt is traditioneel, maar andere vleessoorten worden ook gebruikt. Oh ja, het gedroogde fruit zou je ook nog kunnen wellen in een alcoholisch goedje (cognac, whiskey, vodka) voor een wat stevigere bite….

Qua vorm heb ik gekozen voor kleine taartjes met een ster erop, om in de kerstsfeer te komen. Maar toen ik genoeg taartjes had heb ik het overgebleven mengsel in bladerdeeg gerold in de vorm van een sauzijzenbroodje. Dit zag er ook prima uit en maakte een heerlijke luch op derde kerstdag. Dus als je geen tijd of zin hebt om met deeg te priegelen, kun je ook voor de easy way out kiezen :-). Er volgt overigens nog een toegift recept van een salade die uitstekend past bij deze pies (en vast ook wel bij de Samosa’s).

Beste lezer, ken jij nog leuke combinaties die op het eerste gezicht niet bij elkaar passen? En wil je mij eens voor een uitdaging zetten, kom dan met ideetjes waar ik dan iets leuks van probeer te maken. Daar doe ik dan verslag van zodat je het resultaat zelf ook eens kunt maken. En hierbij maak ik gebruik van de gelegenheid je een hele fijne jaarwisseling te wensen en de al het goeds voor jou en je familie voor 2013!

MINCED PIES REINVENTED

INGREDIENTEN
1 pakje bladerdeeg
2 zoete aardappels
75 gram abrikozen (rozijnen, sultana’s of ander gedroogd fruit) of gemengd, in stukjes
1 sinaasappel, rasp
1 kleine appel, in stukjes
2 tl kaneel
1 tl kruidnagelpoeder (of de bolletjes pletten op de stokjes)
1 tl nootmuskaat
1-2 tl komijn
4 el verse koriander, gesneden
2 el ketjap
1-2 tl chilipoeder
handje doperwten,

Nodig: cupcakevormpjes, uitsteker in de vorm van een cirkel tussen 15-20 cm en een uitsteker in de vorm van een ster

BEREIDINSGWIJZE (In dertien wijze stappen :-))

1. Laat bladerdeeg ontdooien
2. Snijd de aardappels in kleine stukjes en kook ze 8-10 minuten tot ze zacht zijn.
3. Giet de aardappels af en prak ze fijn in een mengkom
4. Snijd de gedroogde vruchten en de verse koriander en meng ze samen met de kruiden en de aardappels
5. Steek uit elk velletje bladerdeeg een cirkel, en doe deze in de cupcakevorm
6. Verwarm de oven voor op 200 graden celsius
7. Schep een grote eetlepel van het mengsel in elk bakje
8. Kneed dan het overgebleven deeg samen en rol het uit.
9. Steek hieruit dan de sterren, en plaats op elk taartje een ster

Nog meer invention, want ik had geen echte stervorm, en heb met deze genknutseld

Nog meer invention, want ik had geen echte stervorm, dus heb met deze vreemde vorm moeten knutselen

10. Rol de randjes van het deeg naar binnen om en maak een vorkafdruk rondom het randje
11. Zet de vormpjes op een bakplaat en zet ze in de oven
12. Laat ze ongeveer 15-20 minuten in de oven, tot het deeg gaar is.
13. Je kunt eventueel ei over het deeg doen voor een diepere kleur, maar het hoeft niet, en het kost je een ingredient, dus dat is een afweging die je voor jezelf even moet maken. 🙂

Mjammiee

Mjammiee

TOEGIFT RECEPT: SLA BIJ DE MINCED PIES
1 rode paprika, zeer fijn in reepjes, en/of een komkommer
2 bosuitjes zeer fijn gesneden  (of een rode ui, maar die had ik niet meer op voorraad)
1 el suiker
1/2 tl gember zeer fijn
1/2 tl knoflook zeer fijn
2 el Griekse yoghurt
2 el olijfolie
4 el verse munt, of naar smaak
1/2 verse peper, optioneel
Gemengde verse sla zoals rucola, lollo rosso etc

BEREIDNGSWIJZE
1. Meng alle ingredienten goed en laat het ongeveer een uur marineren (de suiker verzacht daardoor de ui, peper en knoflook een beetje)
2. Leg een paar mooie slablaadjes op het bord
3. Leg daarop en daarnaast wat van het paprikamengsel en wat extra dressing en leg daarop de warme taartjes mmmmmm EET SMAKELIJK!!

Origineel recept Kruidenrek

Geef een reactie

