Ricotta-Cheesecake met Peer

Het is misschien een beetje gemeen van mij om het jaar te beginnen met een recept voor een heerlijke fluweelzachte taart. Dit gezien de periode van goede voornemens, waarvan afvallen en minder snoepen bij de meeste mensen ergens bovenaan de lijst staan. En dan kom ik aanzetten met zo’n gruwelijk lekkere cheesecake…. Maar er zijn vast ook een heleboel mensen die, net als ik, geen goed voornemens maken, omdat ze weten dat ze zich er a. toch niet aan houden en b. vinden dat goede voornemens het hele jaar door gemaakt kunnen worden.

Mijn ervaring met goede voornemens is dat ik ze niet maak, maar dat ik ze volg. Het is net of er iets klikt in mezelf waardoor ik weet dat ik dit of dat wel of niet moet doen. Het voornemen ligt dan kant en klaar voor mijn neus en dan volg ik het gewoon. Zo makkelijk kan het zijn :-). Meestal komen die inzichten overigens niet zomaar uit de lucht vallen hoor, dan ben ik al een tijdje aan het broeden op een idee. Ik kan soms zelfs een enorme twijfelaar zijn. Maar, als ik dan eenmaal “geklikt” ben, dan ga ik er ook helemaal voor.

Zo ook met onderstaand recept. Van Sinterklaas had ik een grote speculaaspop gekregen en ik had een vaag idee wat ik er mee wilde doen, maar ik kon er niet helemaal de vinger op leggen. Totdat ik dit weekend peren op het aanrecht zag liggen, een bakje ricotta in de koelkast zag staan  en klikkerdeklik: daar was ineens de taart die ik voornemen had te maken. Het enige dat ik hoefde te doen was uitzoeken hoe ik dat dan tot een geheel kon maken.

Van pop tot..

De pop die nog moest “klikken” met de andere ingrediënten alvorens een heerlijke taart te worden.

Want eerlijk gezegd heb ik nog nooit eerder een cheesecake gemaakt met ricotta. Sterker nog, ik had er nog nooit van gehoord. Dus ik kom wel wat inspiratie gebruiken en  kwam via google bij een paar superleuke Australische bloggers terecht die ik je niet wil onthouden: Not Quite Nigella  en Wholesome Cook. Ik heb bij hun wat tips opgedaan over hoeveelheid eieren en temperatuur van de oven en dergelijke en ben tot onderstaand recept gekomen waar ik erg tevreden over ben. En iedereen die een stukje heeft geproefd ook.

Dus voor al die mensen die na Kerst en Oud en Nieuw nog niet zijn uitgesnoept en af en toe best eens een stukje taart lusten, leef je uit met dit recept. Voor diegene die nog bezig zijn met hun goede voornemens: veel succes, ik wens je sterkte en uithoudingsvermogen toe. Mocht je nou over een paar dagen/weken/maanden zin krijgen in een stukje taart, dan kan ik je deze van harte aanbevelen. Want als je dan toch losgaat, doe het dan goed. Niet in kwantiteit, maar in kwaliteit bedoel ik dan :-).

Met de beste voornemens..uhm...wensen voor 2013 ;-)

Met de beste voornemens..uhm…wensen voor 2013 😉

RICOTTA-CHEESECAKE MET PEER

INGREDIENTEN
Voor de peren
500 gram peren (ongeveer 3 grote peren)
30-50 ml (klein bodempje in de pan) water
50 gram suiker
1/2 vanillestokje

Voor de bodem
150 gram speculaas
50 gram boter

Voor de vulling
500 gram ricotta
2 eieren
2x 50 gram suiker
60 ml room
1/2 vanillestokje

BEREIDINGSWIJZE

– Oven voorverwarmen op 180 graden celsius
1. Schil en snijd de peren in reepjes. Breng een bodempje water aan de kook in een steelpan met daarin 50 gram suiker en 1/2 vanillestokje (snijd deze in de lengte open en schraap de vanillezaadjes eruit en doe die ook in de pan) en voeg de peren toe. Laat deze 10 minuten zachtjes pruttelen.

Peer, suiker en vanille ziet er mooi uit zo samen in een pannetje.

Peer, suiker en vanille ziet er mooi uit zo samen in een pannetje.

2. Maal ondertussen de koekjes fijn in een vijzel of in een keukenmachine. Ze moeten echt heel fijn gemalen zijn. Smelt op een laag vuur boter in een pannetje en voeg de gemalen koekjes toe en meng tot een geheel en haal de pan dan gelijk van het vuur.

Van pop tot..

Transformatie van pop

bodem

naar taartbodem

3. Klop met een mixer de eieren met 50 gram suiker tot een luchtige massa en zet de kom apart. Klop dan de ricotta met de andere 50 gram suiker tot een gladde massa. Mix hier dan de room en de zaadjes van de andere helft van het vanilliestokje aan toe. Roer als laatste het eiermengsel door het beslag.
4. Leg de peren op de taartbodem (zonder het vanillestokje).
NB. Het overgebleven vloeistof is erg lekker bij yoghurt of ijs, dus hoeft niet weggegooid.

Verspreid de peren netjes over de taartbodem.

Verspreid de peren netjes over de taartbodem.

5. Giet dan het ricottamengsel over de taartbodem en zet deze in de oven. De taart moet tussen de 45 minuten en een uur in de oven. De taart is klaar als een sateprikker redelijk droog uit de taart komt. De bovenkant zal licht verkleuren, dat is niet erg. Laat de taart in de oven afkoelen en bij voorkeur een nachtje in de koelkast staan voor het beste resultaat. Bestrooi de taart voor het serveren met wat poedersuiker.

Fluweelzachte cheesecake

Fluweelzachte cheesecake

Origineel recept van Kruidenrek

2 thoughts on “Ricotta-Cheesecake met Peer

Geef een reactie

