Hello Kitty Birthday cake. Zelf maken: Marsepeintaart.

Kijk mama, rose koeken!”, zei mijn dochter elke keer als we bij de bakker waren, en dan keek ze me aan met een blik die zei: “die wil ik heeeeeeel graag hebben”. Elke keer beloofde ik haar dat we voor haar verjaardag een rose taart zouden maken. Inmiddels is ze jarig geweest en hebben we samen een taart gemaakt. En rose issie geworden! 

Issie rose of issie rose??!!!
Issie rose of issie rose??!!!

Ik heb nog nooit eerder een taart met marsepein gemaakt en ben een digitale spoedcursus taarten decoreren ondergaan. Er is superveel te vinden op internet aan ideeën en inspiratie, maar om je een stukje op weg te helpen heb ik hier wat tips opgeschreven waar je hopelijk wat aan hebt als je zelf een marsepeintaart gaat maken.

Tip 1. Gebruik kant-en klaar biscuitdeeg. Omdat een heleboel van de technieken nieuw voor me waren (zo heb ik nog nooit een stapeltaart gemaakt, nog nooit met marsepein gewerkt, nog nooit botercrème gemaakt en nooit biscuitdeeg gemaakt) heb ik besloten om een kant en klaar biscuitdeegmengsel te gebruiken om het risico op instortende taarten te beperken tot een minimum :-). Het is niet helemaal mijn stijl om kant en klaar producten te gebruiken, maar ik ben blij met mijn besluit het wel te doen. Het heeft me tijd bespaard en de taart smaakte supergoed. Het leuke is dat je er zelf smaken aan toe kan voegen zodat je hem toch wat meer “eigen” kan maken. Denk aan cacaopoeder, citroenrasp, stukjes chocolade etc. Wil je toch graag zelf het deeg maken dan kun je hier eens kijken voor recepten.  Hieronder een foto van het merk dat ik gebruikt heb en waar ik erg tevreden over ben.

Dit merk heb ik gebruikt en deze was makkelijk te maken, en smaakte echt superlekker.
Dit merk heb ik gebruikt en deze was makkelijk te maken, en smaakte echt supergoed.

Tip 2. Vries de taart in. Dit was voor mij echt de gouden tip! Vooral omdat ik drie taarten wilde maken, scheelde het me veel tijd dat ik twee taarten alvast van tevoren kon maken. Door ze gelijk in te vriezen blijven ze supervers. Je kunt de taart kaal invriezen of versierd met marsepein. Belangrijk is om een plastic zak om de taart heen te doen als je hem in de vriezer zet. Laat de taart een dag voor gebruik ontdooien in de koelkast met de zak er nog om.

Tip 3. Besmeer de taart altijd met botercrème voordat je hem bekleed. Dit voorkomt dat de taart uitdroogt. Er zijn verschillende recepten voor botercrème, maar de makkelijkste is: gelijke delen roomboter en poedersuiker (250 gram van elk maakt ruim voldoende voor een taart van 20 cm doorsnee) en ongeveer 10 minuten met de mixer op hoogste stand. Wil je er een smaakje aan toevoegen dan kan dat. Denk aan cacao, citroenrasp, sinasappelrasp, chocoladestukjes, m&m’s, kleurstof etc. Je kunt een deel van de roomboter vervangen voor margarine, maar dat is minder lekker, en ongezond is een taart toch wel. Ik ben meer van het credo: als je het doet, doe het dan goed! 🙂

Tip 4. Marsepein of fondant? Mijn tip is om marsepein te gebruiken voor de bekleding en fondant voor de versieringen.
Marsepein is smaakvoller en kan in de vriezer. Het nadeel is dat het wat moeilijker te kneden is.
Fondant kneed en kleur je makkelijker dan marsepein, maar de smaak is minder uitgesproken. Het nadeel van fondant is dat het niet in te vriezen is. Je kunt dus marsepein gebruiken als bekledeing van de taart, de taart invriezen en dan versieren met fondant op de dag dat de taart geserveerd gaat worden.
Marsepein en fondant zijn in verschillende kleuren te koop, maar je kunt ze ook zelf kleuren met kleurstof.
Wat je over hebt aan marsepein/fondant bewaar je gewoon in een plastic zakje, in een luchtdichte trommel voor de volgende keer.

IMG_9272

Tip 5. Je kunt versieringen ook van tevoren maken en in een luchtdichte trommel bewaren tot het moment dat je de taart daadwerkelijk gaat versieren. Er zijn talloze manieren van versieringen te bedenken. Met uitstekers is een makkelijke en leuke manier. Er zijn ook allerlei vormpjes die je in de taart kan duwen waardoor er een structuur in de bekleding komt. Er bestaan cutters waarmee je in dikkere lagen marsepein/fondant figuurtjes kunt “knippen” en nog veel meer. Wat betreft versieringen heb ik op deze site heel veel informatie gevonden. Daar staan overigens ook hele handige voorbeeldfilmpjes op over het uitrollen van marsepein en het gebruik van diverse versieringen.

Tip 6. Maak van tevoren een plan voor de uiteindelijke versiering van de taart. En als je dat niet hebt (zoals ik :-)) maak dan van tevoren een heleboel verschillende versieringen zodat je een beetje kan puzzelen met de vormen. Zorg dat je genoeg poedertjes, balletjes, lintjes etc hebt om je mee uit te leven. Maak of koop eetbare lijm om de figuren op te plakken (zelf maken: poedersuiker met een paar druppeltjes heet water, goed doorroeren).

Tip 7. Plan b: snoepgoed. Voor het geval de versiering mislukt is het handig om iets achter de hand te hebben. Zo had ik wat zakken spekjes en lollies gekocht om op de taart te plakken. Voor een taart voor een volwassene kun je dit natuurlijk ook doen, maar dan met b.v. kitkatreepjes, of m&ms of after eight etc.

Tip 8. Douwels kunnen, maar hoeven niet. Voor de stevigheid kun je douwels gebruiken om in de dragende taart te steken zodat deze niet bezwijkt onder het gewicht van de taarten erboven. Te denken valt aan: satéprikkers, dikkere houten douwels zoals houten roerlepels, plastic douwels, maar ook kitkat en ander snoepgoed. Snijd/knip de lengte die je nodig hebt af en schuur het hout of plastic bij, zodat er geen splinters in de taart komen. Voor de Hello Kitty taart heb ik uiteindelijk geen ondersteuning gebruikt en dat ging prima. Maar ik heb ze pas een paar uur van tevoren op elkaar gestapeld en hoefde ook niet te reizen met de taart.

Tip 8. Gebruik taartkarton om onder de taart(en) te zetten. Als je hem gaat vervoeren, koop dan een taartdoos. Bekleed en versier de onderzetter/ bord van de taart ook met marsepein. Zo lijkt je taart groter en het staat nog leuk ook.

Tip 10. Versier en bak samen met je kind. Vooral als je een taart maakt voor je kind is het leuk om je kind te betrekken bij het proces. Vooral bij de dingen die je van tevoren kan maken en waar je geen tijdsdruk bij hebt. Zo kun je een paar dagen van tevoren alvast samen figuurtjes uitsteken. Of samen de taart maken. Het is afhankelijk van de leeftijd van je kind en het karakter waar het al bij kan helpen, maar mijn ervaring is dat de allerkleinsten al mee kunnen doen. Samen bakken is al een cadeautje op zich, denk ik. En niet alleen voor je kind ;-).

Samen bakken met je kind. Die van mij mocht er een foto van maken. Dit is de beste versie waar ik en de versieringen op staan, maar haar duimpje niet :-)
Samen bakken met je kind. Mijn dochter mocht er een foto van maken.
Dit is de beste foto waar ik en de versieringen op staan, maar haar duimpje niet 🙂

De Rose Hello Kitty Taart
Ik heb ervoor gekozen om drie taarten op elkaar te stapelen en elke taart een andere smaak te geven. De onderste taart was een brownie, de middelste taart was naturel met stukjes chocolade door het beslag en de bovenste was naturel, met een citroen-botercrèmevulling. De twee bovenste taarten heb ik in de lengte doormidden gesneden en gevuld met botercrème. De brownie was daarvoor te plat.
Versiering
Voor de versiering heb ik verschillende figuurtjes uitgestoken en daar wat mee geëxperimenteerd. Wat ik heel mooi vond was verschillende formaten bloemen op elkaar leggen met pareltjes in het midden van de bloem. De groene blaadjes zijn ook bloemen, maar dan losgesneden blaadjes ervan. Ik heb een paar lollies in de taart gestoken, omdat ik weet dat mij neefjes niet zo dol zijn op taart, maar wel op lollies. Het zag er nog leuk uit ook! Hello Ktty heb ik bij een snoepwinkel gekocht, het is van plastic. Zoiets zou je ook kunnen maken van fondant.

INGREDIENTEN
Zonder maatvoering, want het is afhankelijk van de taart die je maakt.
kant en klaar biscuitdeeg
veel eieren
pakje(s) boter
bus(jes) poedersuiker
chocolade
citroen
marsepein
fondant
kleurstof, eventueel
materiaal voor de versiering
eetbare lijm

Veel plezier met het maken van je eigen marsepeintaart!

dat is er 1
dat is er 1
figuurtjes uitproberen
Experimenteren met figuren en kleuren 
IMG_9312
De groene blaadjes zijn losgesneden blaadjes van een bloem. 
IMG_9313
De cirkels heb ik uitgestoken met een dekseltje van een klein potje. Met gewone keukenspulletjes kom je een heel eind hoor!
En dan de marshmallows en frambozen erop, de sterretjes en lollies erin en Kitty is klaar voor de show!
En dan de kaarsen, marshmallows en frambozen erop, de sterretjes en lollies erin en Kitty is klaar voor de show!
Close up van boven
Close up van boven. Bloemen van verschillend formaat op elkaar leggen staat erg leuk. Beetje glinsterpoeder erover en eet smakelijk…..ooh oeps…de taart moet natuurlijk ook aangesneden worden, dat is even slikken. Maar als de taart lekker is, dan is het tweede stuk veel makkelijk aangesneden hoor :-)! 
Heb je vragen of opmerkingen, ik hoor het graag! 
3 thoughts on “Hello Kitty Birthday cake. Zelf maken: Marsepeintaart.

  1. Pingback: Monstaaaaataaart | kruidenrek

Geef een reactie

