Salade met chioggia biet en geitenkaas

Sinds een maand ontvang ik elke week op donderdag de Beebox. Een kist gevuld met regionale en biologische producten zoals groenten, vlees en sap. Een dag van tevoren krijg ik een mailtje waarin staat wat er allemaal in de kist zit, en dan kan ik beginnen met brainstormen over wat ik allemaal zal maken. Het leukste is het, als ik groenten tegenkom waar ik nog nooit van gehoord heb. Zoals de Chioggia biet. Een prachtige schoonheid van een biet, die ook nog een heerlijk smaakt.

Wat een schoonheid!

Wat een schoonheid!

Deze biet kan rauw gegeten worden, maar ook gekookt of geroosterd worden. In de laatste twee gevallen verliest ze haar mooie strepen. Dat is een reden waarom ik het nog niet geprobeerd heb, dus ik kan je niet uit eigen ervaring vertellen hoe ze dan smaken. Wel heb ik de salade een paar keer gemaakt en die vond ik heerlijk, en het ziet er supermooi uit. Gebruik een mandoline om de bietjes in mooie dunne plakjes te snijden. Als je die niet hebt kun je ook een kaasschaaf gebruiken.

Salade van Chioggia biet met appel en geitenkaas.

Salade van Chioggia biet met appel en geitenkaas.

SALADE VAN CHIOGGIA BIET
Voor 4 personen als bijgerecht of 2 personen als hoofdgerecht

INGREDIENTEN
Een grote hand slablaadjes (net wat je in huis hebt, of wat je lekker vindt)
2 -4 bieten, afhankelijk van de rest van de maaltijd.
een handje hazelnoten of walnoten, geroosterd en gehakt
4 el zachte geitenkaas
1 of 2 appels
optioneel: komkommer ook door de mandoline, rucola,

Dressing
1 grote el appelazijn of balsamicoazijn
1 grote el honing
3 el olijolie
optioneel: tl moserd, kleine el gehakte peterselie, snufje chilipoeder, snufje knoflookpoeder.

Beautifull!

Beautifull!

BEREIDINGSWIJZE
1. Rooster de noten, en was ondertussen de sla en leg deze in een mooie slabak. Hak de noten en leg ze even apart.
2. Schil de bietjes (en eventueel komkommer) en haal ze door de mandoline. Leg de schijfjes over de slablaadjes. De komkommer op een hoopje in het midden.
3. Met een theelepeltje de geitenkaas verspreid over de sla leggen. Schil de appels en snijd ze in kleine stukjes en leg ze over de sla.
4. Maak de dressing: de azijn en honing eerst roeren (en eventuele opties) dan de olie er rustig bij gieten terwijl je goed blijft roeren.
5. Dressing over de sla gieten en de noten over de sla strooien.
6. Eet smakelijk!

IMG_9447

Recept van Kruidenrek

4 thoughts on “Salade met chioggia biet en geitenkaas

Geef een reactie

