Fusion cooking: spaghetti met spinazie-fetasaus en tempeh

Pas twee jaar geleden heb ik mijn “nationaliteit” ontdekt. Dit klinkt misschien een beetje gek. Ik heb een Nederlands paspoort en ik stam af van een lange lijn echte oer-Hollanders. Dus op papier, en met blond haar en blauwe ogen, is er op het eerste gezicht niet veel onduidelijkheid over waar ik vandaan kom. Maar onder de oppervlakte is er meer aan de hand, en stroomt er van alles door mijn systeem: iets Afrikaans, iets Haïtiaans, Indonesisch, Engels, Australisch, Chinees, Amerikaans, Deens, Grieks, en vast nog veel meer. Hoe dat kan? En wat mijn “nationaliteit” dan is? Ik zal het uitleggen, ik ben een TCK, een Third Culture Kid.

Performance at school in Indonesie. My sister is the one with the pink skirt.

Schoolvoorstelling op de BIS (Bandung International School) waar bijna alle nationaliteiten vertegenwoordigd waren.

TCK’s zijn volwassenen/kinderen die tijdens hun jeugd in één of meer landen buiten hun moederland hebben gewoond. De moeilijkste vraag om te beantwoorden voor een TCK is waar je vandaan komt. Lange tijd was mijn antwoord dan ook: “uit de buik van mijn moeder”, gevolgd door de lange versie van het verhaal: Afrika (2 jaar), Indonesie (2 en 3 jaar) en Haiti (2 jaar) met tussentijdse stops in Nederland. Tijdens mijn verblijf in deze landen bezocht ik meerdere internationale scholen, waar ik vrienden had uit alle uithoeken van de wereld. Naast de cultuur van het betreffende land waar ik woonde heb ik ook de cultuur van mijn internationale vrienden opgesnoven en stromen die ook door mijn systeem.

Op vakantie in Singapore bij een dolfijnenshow. We zijn de enge blanken.

Op vakantie in Singapore bij een dolfijnenshow. We zijn de enige blanken en dat was niks bijzonders voor ons.

Ik herinner me nog de overweldigende geur die vrijkwam tijdens de lunchpauze op de internationale school in Indonesië. De geurexplosie van allerlei (voornamelijk Aziatische) gerechten brak los nadat iedereen zijn warmhoudbakjes open maakte: mihoen, nasi goreng, moussakka, vissoep etc. En daar zat ik dan met mijn bammetje met pindakaas :-). Trouwens, net zo goed herinner ik mij de geur van de lunchpauzes in Nederland: brood, pindakaas, mandarijntjes of sinaasappels en die plastic bekertjes melk waar je een rietje door het aluminium dekseltje kon steken.

Ik word in prachtig traditioneel gewaad gestoken door mijn Indonesische lerares (ibu guru).

Ik word in een prachtig traditioneel gewaad gestoken door mijn Indonesische lerares (ibu guru).

Deze nomadische levensstijl heeft, net als alles in het leven, voordelen en nadelen. Een groot voordeel vind ik dat ik transcultureel ben geworteld en dat ik makkelijk verder kan kijken dan “hoe het hoort”. Want wat “normaal” is in het ene land wordt in het andere land weer heel “anders” gedaan. En om dit dan te vertaling naar eten (ah eindelijk ;-)) kom je uit op iets dat heet Fusion Cooking of Fusion Cuisine. Het combineren van elementen uit verschilllende culturen tot een samenhangend gerecht. Onderstaand recept is daar een goed voorbeeld van. Als je de foto bekijkt denk je in eerste instantie misschien aan bami goreng, maar dat is het niet. Het is Italiaanse spaghetti met een spinazie-fetasaus met Indonesische tempeh. Gekke combinatie? Ja, maar waarom ook niet? Of moet ik dan zeggen: Porque not? 🙂 Het smaakt verrukkelijk, en daar gaat het uiteindelijk om.

jhgjhgjhgjg

Laat je verassen door dit Mediteraanse-Indonesische gerecht

NB. Tempeh is bij sommige winkels van AH verkrijgbaar, maar bij (Indonesische) toko’s slaag je vast en zeker. Tempeh is een hele goede vleesvervanger. Je kunt dit recept ook serveren bij de borrel, of als bijgerecht.
NB Als je geen venkelzaad hebt, kun je ook karwijzaad gebruiken. Je mag het ook weglaten.
NB. Je kunt de spaghetti en de tempeh uiteraard ook los van elkaar maken.


SPAGHETTI MET SPINAZIE EN TEMPEH

INGREDIENTEN

PASTA
400 gram spaghetti (volkoren pasta is gezonder)
4 eieren
250-400 gram verse spinazie
2 tenen knoflook in plakjes
2 uien, in ringen
1 tl venkelzaad
6 kleine tomaten of 3 grote
150 gram feta
bosje basilicum, gesneden (met takjes)
1 el (kruiden)roomkaas, optioneel voor iets meer romigheid
1/2 tl nootmuskaat
snufje chilipoeder, optioneel en naar smaak
olijolie en klontje boter om te bakken
zout en peper

TEMPEH
400 gram Tempe
2 tenen knoflook
50 ml zonnebloemolie/sesamolie/ arachideolie/wokolie
zout en peper
mespuntje chilipoeder
1-2 tl koriander
1-2 tl komijn
1 el citroensap
4 el worchestershiresaus
50 ml ketjap
1-3 tl sambal, naar eigen smaak
1 tl suiker

BEREINGSWIJZE
1. meng alle ingrediënten voor de tempeh in een schaal en zet deze minstens een uur in de koelkast. NB. kies een of meerdere van de soorten olie. In totaal ongeveer 50 ml. Arachideolie (pinda), sesamolie of wokolie geven meer smaak af.
2. Doe een scheut olijolie in een diepe braadpan samen met een klontje boter. Als de boter gesmolten is de ui, knoflook, takjes van de basilicum en venkelzaad toevoegen en op middel vuur ongeveer een kwartiertje bakken (tot de ui gekarameliseerd is). Af en toe roeren.
3. Was ondertussen de spinazie, snijd de rest van de ingrediënten zodat alles klaar staat.
4. Voeg de tomaten toe en laat ongeveer 10 minuten op zacht-middel vuur bakken. Waarschijnlijk is het nu ook een goed moment om de pasta op te zetten (afhankelijk van de kooktijd0. Kook de eieren met de pasta in dezelfde pan. Controleer de kooktijd van de pasta en kook de eieren de laatste 7 minuten mee
6. Verhit olie in een braadpan en bak de tempeh in ongeveer 5-10 minuten op middel-hoog vuur.
7. Voeg dan de spinazie toe aan het tomaten-ui mengsel. Roer goed. Waarschijnlijk moet je de spinazie in 2 of 3 keer toevoegen. En voeg dan de (kruiden)roomkaas (optioneel), nootmuskaat en chilipoeder toe. Voeg eventueel zout en peper naar smaak toe.
8. Giet de pasta en eieren af en spoel deze af met koud water. Pel de eieren of laat dat aan tafel doen. Wist je dat ei en spinazie elkaar vertserken. Dus de goede dingen uit beide producten worden beter door je lichaam opgenomen als je ze samen eet. 
9. Schenk lekker wat te drinken in en eet smakelijk!

jhgjhgjhgjg

Eet smakelijk. ps. De foto lijkt zo uit een seventees kookboek geplukt :-).

Origineel recept van Kruidenrek.
Kruidenrek gebruikt zoveel mogelijk biologische producten 

One thought on “Fusion cooking: spaghetti met spinazie-fetasaus en tempeh

Geef een reactie

