Bananenbrood met chili-vanillesaus, en een scheutje vodka

Hoe zou je je voelen als je altijd twee vakantie in het verschiet hebt? Dat je zeker weet dat je volgende reis al geboekt is op het moment dat je met vakantie gaat? Mijn lief kent iemand die dit al jarenlang volhoudt en erbij zweert om plezier in het leven te creëeren onder het motto “je werkt om te leven en niet andersom”. Zo probeert hij ook altijd te zorgen voor een legitieme reden (werkgerelateerd) om niet bij vergaderingen aanwezig te hoeven zijn. En als ambtenaar kan ik me voorstellen dat hij met creatieve oplossingen moet komen. Het is een leuke persoonlijkheid die zich de wet niet laat voorschrijven. En dat nog wel als ambtenaar ;-).

Na een reis naar Madagaskar heeft hij ons eens een grote hoeveelheid vanillestokjes cadeau gedaan. Ik heb er echt heel veel gekregen, netjes per stuk verpakt in folie. Dat vonden we een heel lief gebaar. Dus toen mijn lief onlangs weer een afspraak met hem leek het ons leuk iets te maken dat ‘droop in de vanille’.  Ik had nog een paar bananen liggen waar ik iets mee wilde doen, dus ik heb een bananenbrood gemaakt met een chili-vanillesaus. De saus is geïnspireerd op een saus van deze appeltaart.

Per stuk verpakt

Per stuk verpakt

Voor het bananenbrood heb ik volkoren speltmeel gebruikt in plaats van gewoon wit bloem, omdat het goed is voor het lichaam om af en toe eens te variëren met graansoorten. Volkoren (spelt)meel is ietsjes droger en grover van structuur en daarom heb ik karnemelk bij het recept gedaan voor gegarandeerde smeuïgheid. In de taart en in de saus heb ik ook een beetje vodka gedaan. Gewoon om het geheel wat pit te geven. Je kunt ervoor kiezen dit weg te laten of, als je je juist wil uitleven, er meer bij te doen. Dit is geen probleem. Wil je de taart zonder suiker maken, dan kun je de suiker vervangen voor dadels. Ik denk een stuk of 10-20, maar dat hangt af van de grote van de dadels en hoe zoet ze zijn.

bananenbrood met vodka

Om er net wat meer vanillesmaak aan te geven heb ik een siroop gemaakt met vanille erin, en om ook hier wat meer pit aan te geven heb ik er gedroogde chili’s en vodka aan toegevoegd. Je kunt er natuurlijk voor kiezen het weg te laten of er nog elementen aan toe te voegen (sinasappel/citroenschil). Ik dacht dat een rebelse ambtenaar wel wat vodka in zijn broodje kon waarderen ;-).

Bananenbrood

Bananenbrood

BANANENBROOD MET CHILI-VANILLESAUS

INGREDIENTEN
1 vanillestokjes
100 gram boter
200 gram rietsuiker
2 eieren
300 gram (volkoren) speltmeel
200 ml karnemelk
1 tl bakpoeder
3-4 rijpe bananen, geprakt
2 el vodka, optioneel
100 gram noten (macademia/walnoten/pinda’s), optioneel
zout (tenzij je gezouten nootjes gebruikt)
1/2 tl kaneel

Glazuur
75 gram suiker
water
3 kleine gedroogde chili’s
2 el vodka
1 vanillestokje

BEREIDINGSWIJZE
1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
2. Snijd het vanillestokje open en schraap de merg eruit. Doe merg, boter en suiker in een kom en meng deze luchtig. Doe daar één voor één de eieren bij en roer goed. Let op, bewaar het vanillestokje voor de saus!

3. Voeg speltbloem toe en roer dan voorzichtig de karnemelk erdoor terwijl je blijft roeren. Voeg bakpoeder toe, de geprakte bananen, de noten, zout en kaneel en meng alles goed door.

4. Giet het beslag in een beboterde cakevorm en zet deze voor ongeveer 45 minuten in de oven. Controleer na een half uur, door een sateprikker in de cake te steken. Deze moet er droog uitkomen en dan is de cake klaar. Zo niet, laat hem dan nog een kwartier staan en controleer opnieuw.

5. Doe ondertussen 75 gram suiker in een steelpan. Doe er water bij tot deze net het suiker bedekt. Doe het vanillestokje van het beslag in de pan. Schraap de merg uit het tweede vanillestokje en doe merg en het stokje in de pan met de rest van de ingrediënten en zet de pan op mediumhoog vuur. Houd het net tegen de kook aan tot de suiker goed is opgelost. Ongeveer 10-15 minuten.

6. Haal de cake uit de oven en laat hem even afkoelen. Haal de cake uit het blik en prik er gaatjes in. Ofwel in de bovenkant, ofwel door de cake om te draaien en de onderkant de nieuwe bovenkant te laten worden. Giet syroop over de cake en serveer het in plakjes.

IMG_9717

NB. als je deze taart voor kinderen maakt kun je de vodka en chili uiteraard weglaten, hoewel de alcohol verdampt is.

Origineel recept van Kruidenrek

One thought on “Bananenbrood met chili-vanillesaus, en een scheutje vodka

Geef een reactie

