Biologische kipsaucijzenbroodjes

Op 1e Kerstdag had ik 3 hele biologische kippen in de oven gebakken. Met ui, knoflook, aardappels, zoete aardappels en worteltjes heb ik ze zo’n anderhalf uur laten roosteren in de oven. Het was heel lekker. Zo, en dat was dan weer een recept voor dit blog ;-). Nee hoor, grapje. Het recept voor vandaag gaat over wat je met de kip kunt doen die overblijft. 

In ons geval een hele kip. Voor 2e Kerstdag zouden we bij mijn ouders langsgaan en ik had beloofd dat ik nog restjes zou meenemen die over waren. Een hele kip was een prima “restje” geweest, ware het niet dat ik wakker was geworden met een idee. Ken je dat? Dat je wakker wordt met een idee in je hoofd. En dat dat idee er maar niet uit wil, tenzij je hem uitvoert? Zo eentje zat er in mijn hoofd, dus om 8 uur ’s ochtends stond ik ui te snijden, vlees van het bot te plukken en kipsaucijzenbroodjes te rollen.

Dit recept kun je ook maken met rauwe kip, maar dan zal de baktijd in de oven wat langer duren. Omdat het een heel impulsief recept was en ik niet de juiste verse kruiden in huis had, heb ik het zonder verse kruiden gemaakt. Ik kan me voorstellen dat de toevoeging van verse kruiden een hele goede zal zijn. Ik denk daarbij aan peterselie, koriander, oregano, rozemarijn of een combinatie ervan. Ik heb overigens ook een vegetarische alternatief gemaakt van dit recept, met tofu. Zie daarvoor het volgende bericht.

Sauzijcenbroodjes van biologische kip.

Sauzijcenbroodjes van biologische kip.

SAUCIJZENBROODJES VAN BIOLOGISCHE KIP

INGREDIENTEN
500 gram biologische kip (filet of van het bot)
1 grote ui, in kleine stukjes
1-2 teenknoflook, geperst
gember ongeveer 2-2 cm, in kleine stukjes  (of gemberpoeder)
2 el ketjap
2 eieren (1 ei voor rauwe kip)
Van onderstaande kruiden ongeveer een tl:
citroengras poeder, laos, oregano, kurkuma, kerrie
sesamzaadjes (wit of zwart)
10 blaadjes bladerdeeg
zout en peper

BEREIDINGSWIJZE
1. verwarm de oven voor op 200 graden. Haal het bladerdeeg uit de vriezer en leg alle blaadjes los van elkaar op het aanrecht om te ontdooien.
2. Doe de kip, gember, knoflook, kruiden en ketjap (bij gaar vlees een eitje erbij als het te droog is) bij elkaar in een blender en meng het tot het een glad geheel is.
3. Roer de gesneden uitjes door het biologische kipmengsel en voeg zout en peper toe. Ruik of proef (met rauwe kip en ei ruik ik liever) of er nog meer kruiden bij moeten.
4.a. Doe een lepel van het mengsel in het midden van een velletje bladerdeeg en vouw deze dubbel. Gebruik eventueel een beetje water als het deeg niet goed plakt.
4.b. Voor kleine sauzijcenbroodjes snijd je een vel bladerdeeg doormidden. Leg een schep van het mengsel in het midden van een half velletje en rol deze om. Vouw de zijkanten goed in elkaar (zie de foto hieronder) en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat.

Een groot sauzijcenbroodje en een paar kleintjes.

Een groot sauzijcenbroodje en een paar kleintjes.

5. Kluts een ei in een bakje en smeer de bovenkanten van de broodjes ermee in.
6. Bestrooi deze met sesamzaadjes (of iets anders wat je leuk en lekker lijkt bv. chilivlokjes als je van pittig houdt, fijngesneden gember, zeezout)
7. Schijf de bakplaat in de oven. Voor de rauwe kip zou ik 15-20 minuten aanhouden. Voor gare kip 10-15 minuten.
8. Serveren met currysaus of chilisaus of, voor de diehard bikkels met tabasco.

Eet smakelijk!

Geef een reactie

