Gezonde, simpele en heerlijke milkshake.

Milkshakes! Van die heerlijke ongezonde milkshakes met heel veel suiker en room. Heerlijk, maar niet al te gezond en ook niet goed voor de lijn. Gelukkig weet ik een hele simpele manier waarop je heel snel een heerlijke verfrissende milkshake kunt maken die zelfs gezond voor je is! En het is ook nog eens verassend simpel te maken!

Gezond, lekker, verfrissend en snel klaar!

Gezond, lekker, verfrissend en snel klaar!

Maar voordat ik de truc onthul nog even dit. Een lieve vriendin van mij leende me een boek over het 5:2 dieet van Michael Mosley. Het idee is dat je 2 dagen in de week vast, en 5 dagen in de week gewoon eet. Op de vastendagen mag je (gelukkig!) wel eten, maar je mag maar een kwart van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid caloriën nuttigen. Voor vrouwen zijn dat er 500; voor mannen 600. Het boek inspireerde mij en twee weken geleden ben ik dan ook maar gelijk begonnen met dit vastendieet. Mijn motivatie om dit te doen is niet persé om te lijnen (hoewel er nog best een paar zwangerschapskilo’s af mogen), maar vooral vanwege de voordelen voor je gezondheid.

Kort gezegd komt het erop neer dat we ons lichaam scherp en gezond houden door af en toe te vasten. Onze niet zo verre voorouders kregen regelmatig te maken met periode van schaarste. Gedurende zo’n periode reageert het lichaam door alles op scherp te zetten. Het is dan ten slotte noodzakelijk om zo alert en sterk mogelijk te zijn om voedsel te vinden en te overleven met weinig voedingsstoffen. Je lichaam wordt zo efficient mogelijk ingericht en voert allerlei herstelwerkzaamheden uit tot op celniveau zodat het lichaam zo optimaal mogelijk kan functioneren. Omdat het vasten per keer maar kort duurt, gaat je lichaam geen reserves opbouwen waardoor een jojo-effect niet plaatsvindt.
Tegenwoordig is voedsel overal voorhanden en raakt ons lichaam in een soort slaapstand, zoals Mosley het noemt. Hij heeft grondig onderzoek gedaan naar verschillende vastendiëten en is uitgekomen bij deze van 5 dagen normaal eten en 2 dagen vasten, als de meest efficiënte en tegelijk makkelijk vol te houden in onze huidige samenleving. Ik zie het als een soort reset-knop voor het lichaam.

Een heerlijke lunch :-)))

Een heerlijke lunch :-)))

Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat het inderdaad best goed vol te houden is. Je eet gewoon een klein ontbijtje en ’s avonds weer een beetje. Afgelopen week had ik een blaadje munt genomen als lunch, en dat voedde mij voldoende om er weer een paar uur tegenaan te kunnen. Echt waar, ik maak geen grapje! Maar vandaag viel het een beetje tegen. Elke keer als ik de keuken in liep om voor mijn kindjes wat eten of drinken te halen schreeuwde mijn lichaam om iets te eten. En ja, niet gewoon een druifje of een appeltje, maar van vet druipende hamburgers, dikke gefrituurde frieten, chocolate chip cookies met 3 soorten chocolade en natuurlijk……tadaah milkshakes. En laat het nou toevallig zo zijn dat ik daar een leuk en gezond trucje voor heb.

Nou goed, hier komt ‘ie dan. De truc voor een simpele, heerlijke en gezonde milkshake. Het enige dat je nodig hebt is bevroren fruit uit de vriezer, melk in de koelkast, beide in een mengkom, staafmixer erdoor en klaar. Het is zo simpel! Misschien nog een blaadje munt erbij als je echt wild wil doen ;-)!

 

GEZONDE MILKSHAKE RODE VRUCHTEN

INGREDIENTEN
Handje bevroren (rood) fruit
bekertje melk (of magere yoghurt)
eventueel wat verse munt

BEREIDINGSWIJZE
1. Doe het fruit en de melk in een mengbeker

2. Zet de staafmixer erin en klaar is de milkshake!

Gezond, lekker, verfrissend en snel klaar!

Gezond, lekker, verfrissend en snel klaar!

Geef een reactie

