Ovenheerlijke spruitjes en zoete aardappel met geitenkaas

De herfst en winter zijn, vrees ik, niet mijn favoriete seizoenen. En dat gaat vooral om de temperatuur, want de natuur is prachtig om te zien. Maar ik merk dat ik toch minder vaak buiten kom, en minder ga hardlopen dan ik zou willen. Lekker binnen op de bank onder een dekentje met een kopje thee en een koekje of twee….drie, vier uhm vijf…oeps het hele pak leeg! Gelukkig biedt dit jaargetijde wel een paar heerlijke en gezonde groentes om de balans er een beetje in te houden. Zo zijn er aardappelen, aardpeer, andijvie, boerenkool, chinese kool, knolselderij, koolraap, paddenstoelen, pastinaak, pompoen, prei, raapstelen, rode bieten, rode kool, rode ui, savooiekool, schorseneren, selderij, uien, winterpeen, witlof en witte kool. En natuurlijk: spruitjes! Vroeger maakte ik ze met een roomkaassaus en knoflook. Nu heb ik een veel gezondere en lekkerdere variant gevonden! Heel fotogeniek zijn ze niet, maar deze spruitjes lust zelfs een niet-spruitjes-liefhebber, zoals mijn man….

img_2388

Op onze eerste date wilde ik natuurlijk alles over hem weten, vooral wat zijn lievelingseten was en welke dingen hij niet luste. Hij zei dat hij alles luste, behalve witlof en spruitjes. Toevallig had ik net daarvoor een supergoed recept voor spruitjes ontdekt en de spruitjespredikant in mij dacht hem blijkbaar wel te kunnen bekeren, want voor ik het wist had ik voorgesteld om spruitjes voor ons klaar te maken. Het volgende moment stonden we in de supermarkt inkopen te doen en weer het volgende moment stond ik in zijn keuken te koken…..hmm achteraf gezien heeft hij dat toch erg goed voor elkaar gekregen he, een vrouw die op de eerste date al voor hem in zijn keuken staat te zwoegen! Nu ik erop terug kijk was het sowieso een beetje suf van mij, want er zat heel veel knoflook in dat recept….niet handig voor een eerste date. Wonderlijk eigenlijk dat we die eerste date overleefd hebben 😉

schermafbeelding-2016-11-19-om-15-12-45

Of hij die spruitjes toendertijd echt lekker vond is mij nooit helemaal duidelijk geworden, maar bij onderstaand recept likt hij zijn vingers af, dus na al die jaren heb ik hem dan toch kunnen bekeren :-)!
Dus! Ook niet-spruitjes-liefhebbers opgelet (of mede spruitjes-bekeerders)! Hier is een recept waarmee iedereen spruitjes lekker gaat vinden en zich kan bekeren tot het hemelrijk der spruiten ;-). Heb je weleens gezien hoe leuk spruitjes groeien? Met meerderen zitten ze gezellig aan een stronk (naar de hemel inderdaad ;-)) en als ze groot genoeg zijn pluk je ze er gewoon af.

schermafbeelding-2016-11-19-om-15-40-29

Onderstaand recept is geïnspireerd op die van Rens Kroes uit haar tweede boek “Power Food”. Ik heb er eigenlijk alleen wat zoete aardappel aan toegevoegd en de verhoudingen hier en daar iets aangepast. Met dit recept heb je een heel makkelijk eenpansgerecht uit de oven. Spruitjes klaarmaken kost een beetje tijd, (maar dat doe je natuurlijk gewoon op de bank, onder je dekentje (met je pakje koekjes ;-)) maar daarna is het simpel. Je doet alles bij elkaar in 1 schaal en zet deze in de oven en wacht tot ze klaar zijn. Af en toe wat omroeren, maar dat is het.
NB. als je de helft van de kokosolie gebruikt kun je de spruitjes ook als borrelhapje serveren.

 

OVENHEERLIJKE SPRUITJES EN ZOETE AARDAPPEL MET GEITENKAAS

Voor 2 personen

INGREDIENTEN
500 gram spruitjes
2 zoete aardappels
6 el kokosolie
6 teentjes knoflook
2 el honing
1 tl kerriepoeder
2 tl zeezout
2 tl peper
90 gram zachte geitenkaas

BEREIDINGSWIJZE
1. zet de oven aan op 180C graden.
2. Snijd het stronkje van de spruitjes en haar de bovenste blaadjes eraf. Doe ze in een ovenschaal

img_2384
3. Schil en snijd de zoete aardappel in blokjes van 1-2 cm en doe ze bij de spruitjes in de ovenschaal
4. Voeg de rest van de ingrediënten erbij en zet de schaal 40 minuten in de oven. Schep tussentijds tweemaal alles om zodat alles goed gemengd is.
5. Voeg de geitenkaas erbij en zet de schaal nogmaals 5 minuten in de oven.

img_2385

Tip: Als je de helft van de kokosolie gebruikt kun je de spruitjes ook als borrelhapje serveren. De zoete aardappel zou ik dan weglaten.

Geef een reactie

