Drie vliegen in 1 klap: rabarbertaart, rabarbermoes en rabarbersiroop (met gember en sinaasappel)

Sinds begin april wonen wij in een nieuwe huis met daarbij een grote moestuin. De vorige eigenaren waren hobbytuinders en verkochten op kleine schaal plantjes op de oprijlaan. Wij stapten dus in een kant-en klaar aangelegde moestuin met alles erop en eraan. Al jarenlang ben ik bezig met groenten, kruiden en fruit kweken, maar dat was altijd in potten en bakken op balkons of in kleine tuinen. Nu kan ik me echt gaan uitleven. Maar dat betekent ook werk aan de winkel in de keuken, want wat moet je met al die plantjes als ze klaar zijn…dan zijn ze niet met weinig namelijk! Momenteel staat de rabarber in volle bloei. Wij hebben er twee staan (nog van de vorige eigenaar). Ik heb nog geen kwart van de planten geplukt (9stengels) en ik moest al extra recepten gaan bedenken om alle rabarber in te kunnen verwerken. Van de eerste lichting rabarber heb ik het volgende gemaakt: een upside-down taart, rabarbermoes en rabarbersiroop, een rabarberlikeur en een rabarbergrunt (van de Goddelijke huisvrouw Nigella Lawson). Voor nu richten we ons alleen op de eerste drie recepten, omdat ze allemaal in dezelfde pan gemaakt worden. Het leuke hieraan is dat je het restant van de siroop voor de upside-downtaart kunt hergebruiken voor de moes en het siroop. Zo maak je in eenhandomdraai 3 recepten in één vloeiende beweging. 3 vliegen in 1 klap dus! Bam!

Voor rabarber geldt: hoe roder hoe zoeter. Hoe groener, hoe zuurder. Dit zijn een paar doet-sure jongens dus 🙂

We hadden laatst visite van vrienden die een deel van het jaar in Spanje wonen. Hij komt uit Den Haag en kon smakelijk vertellen over de echte Haagse straattaal! Ik kan altijd erg genieten van mensen die goed accenten na kunnen doen. Ik ben natuurlijk alweer een paar vergeten (ik ben de beste persoon voor moppenvertellers, want ik vergeet ze heel snel weer, dus ik blijf elke keer hartelijk lachen om dezelfde mop). Wat ik me nog wel herinner is dat ze in Den Haag niet heel complimenteus zijn en als ze je eten lekker vinden, dan krijg je een: ‘Da’s best binneuh te houwe hoor’. En dat is dan een groot compliment! Je zou je daar zomaar in kunnen vergissen als buitenstaander. Net als deze tegenstrijdige die je in het heetst van de strijd naar iemands hoofd kan werpeuh (mijn poging om ook Haags te doen, hoor je dat): “Je moet je bek houweuh, als je tegeuh me aanlult”. Uhmm…wat?

Oh heerlijk dit soort dingen. Mocht je zelf nog leuke, gekke opmerkingen kennen. Laat ze vooral achter in de comments hieronder! Maar terug naar de rabarber, want die staat ondertussen ook niet stil tijdens al dit gelul…;-)

Zoals gezegd is de volgorde waarin je de recepten maakt belangrijk. Je begint met het maken van de upside-downtaart, waarvoor je de rabarber kort laat koken in een siroop van sinasappelsap, gember en suiker. De rabarber schep je uit de siroop en gebruik je voor de taart. De overgebleven siroop gebruik je vervolgens voor de moes. Bij mij was deze te vloeibaar, dus heb ik het restant gebruikt als siroop. Lekker voor over de yoghurt ofzo.

Dus in specifieke volgorde volgen hier de recepten.

1.RARARBERTAART UPSIDE – DOWN

INGREDIENTEN
500 gram rabarber, in stukjes van ongeveer 3 cm
4 blaadjes bladerdeeg, ontdooid
2 sinaasappels geperst
1 sinasappelschil geraspt
4-5 cm geraspte verse gember
100 gram suiker
1 vanillestokje
10 gram suiker (decoratie)

BEREIDINGSWIJZE
Verwarm de oven voor op 225 graden
1. Die de sinasappelsap, sinaasappelschil, gember, suiker, vanillestokje en rabarber in een steelpannetje. Breng dit aan de kook en laat de rabarber ongeveer 10 minuutjes zachtjes meekoken.
2. Leg een velletje bakpapier in een quiche-of taartvorm. Haal het vanillestokje uit de siroop en schep met een schuimspaan de rabarber in de taartvorm. Verdeel de vellen bladerdeeg over het rabarbermengsel zodat het geheel bedekt is tot op de bodem. Strooi wat suiker over het bladerdeeg (eventueel nat maken met geklopt ei of met wat water).
3. Zet de taart 15-20 minuten in de oven.
4. Als de taart uit de oven is kun je deze even een paar minuutjes laten afkoelen. Zet dan een bord ondersteboven op de taartvorm en pak beide dan voorzichtig vast en draai ze om zodat het bord nu weer normaal staat en de taartvorm ondersteboven is. De taart valt nu als het goed is op het bord. Trek het bakpapier er voorzichtig af en direct verdelen en opeten….met slagroommmmmmm 😉


Links is met de rabarber boven en rechts met het bladerdeeg boven. ‘Upside down you turn me…you’r given your love so instinctively…up side down….’ je wordt er gewoon vrolijk van zo’n simpel en toch verrukkelijk taartje!

2. RABARBERMOES

INGREDIENTEN
1 kg gram rabarber
900 gram suiker
restant van de siroop van bovenstaand recept
rasp van 1 vanillestokje (van voorgaand recept)
Eventueel sinasappelschil en gember extra toevoegen.

BEREIDINGSWIJZE
1. In het pannetje dat je voor de upside down taart hebt gebruikt zit als het goed is nog een laag siroop. Voeg hieraan de rest van de ingrediënten toe.
2. Het vanillestokje snijd je in de lengte doormidden en met de botte kant van je mesje kun je in een vloeiende beweging van boven naar beneden de zaadjes eruit schrapen. Voeg dit bij de siroop.
3. Zet het pannetje weer op het vuur en laat dit 10 minuutjes koken. Of tot de rabarber een goeie consistentie heeft.
4. Terwijl de rabarber lekker pruttelt maak je de glazen potten schoon. Doe dit met kokend water en soda. Spoel af met heet water en vul ze dan met kokend water zodat het glas heet blijft tot je ze vult met de hete moes. Maak de potten natuurlijk wel leeg vlak voordat je ze vult (maar dat spreekt voor zich lijkt me).
5. Schep de moes in de glazen potten, draai de deksel goed vast en zet de pot een tijdje op de kop voor je ze weer rechtop zet. Zodoende zijn ze een maand of 6 houdbaar.
6. Als het goed is blijft er nog wat vloeibare siroop over. Zo niet, ook goed. Zo wel zie volgend recept.

met yoghurt


Of bewaren voor later. Of als cadeautje…

 

RABARBERSIROOP

Eigenlijk is dit te makkelijk, want ik ga uit van voorgaande recepten. De moes was bij mij te vloeibaar. Dit is waarschijnlijk te verhelpen door meer suiker toe te voegen of minder sap, maar ik vind het eigenlijk wel leuk dat ik 3 recepten uit dezelfde pan kan halen. Wat je nog nodig hebt is het volgende:

  • een trechter
  • een schone fles
  • een zeefdoek

Zet de trechter in de schone fles. Leg de zeefdoek in de trechter en schenk de siroop voorzichtig door de zeefdoek heen.

Klaar is Kees! Ik gebruik deze voor bij yoghurt. Maar ik moet zeggen dat hij aangelengd met water als limonade ook niet verkeerd smaakt. Het is best binneh te houwen, zoals ze in Den Haag zeggen. Voor wie houdt van een beetje aparte smaken, of voor iemand die heeuul erg gek is op rabarber. Het is niet een standaard smaak die je voorschotelt aan je gasten als ze zeggen dat ze wel ‘iets fris’ lusten….tenzij je misschien in Den Haag bent 😉

En zo heb je dus in een mum van tijd 3 recepten gemaakt van rabarber.

Geef een reactie

