Always be a Unicorn! Het sprookje van de witte chocolade ganache!

Er was eens lang geleden, een meisje dat 7 jaar werd. Voor haar verjaardag wilde ze graag een eenhoorn. “Nou, dat kan geregeld worden,” zei haar moeder, die stiekem een toverheks was. In de keuken kon zij van alles toveren, zo ook een heuse echte eenhoorn. Niet zomaar een eenhoorn. Neehee. Een hele bijzondere eenhoorn. Een hele lekkere eenhoorn. Eentje die je kan opeten! En dat kwam door de toverganache die de moederheks gebruikte. Die zorgde er namelijk voor dat de eenhoorn zo lekker werd dat je niet meer kan stoppen met eten. Wil jij ook leren toveren met eenhoorns? lees dan snel verder….

Magic is everywhere, never stop believing….;-)

Eenhoorns zijn een beetje een rage geloof ik. Toen ik op zoek ging naar inspiratie voor een eenhoorntaart kwam ik heel veel leuke dingen tegen. Eenhoorns zijn niet alleen voor taarten populair, maar je ziet ze ook veel op kinderkleding, allerlei boekjes en stickers. Fijn! De wereld begint steeds meer op mijn soort wereld te lijken! 🙂

Van alle inspiratie heb ik een beetje gekopieerd en een beetje van mezelf toegevoegd. De basis van onderstaande taart is een simpel biscuitdeeg. Voorgaande jaren (Hello Kitty , Frozentaart, paardentaart en een zeemeerminnentaart) versierde ik de taarten met marsepein. Dit jaar koos voor een ganache van witte chocolade en snoep. Het recept voor deze magische witte chocoladeganache vind je onderaan. Wil je meer lezen over het maken van grote marsepeintaarten klik dan op het linkje van Hello Kitty hierboven.

Nu over tot het stappenplan voor het maken van een taart met chocoladeganache:

1. Als je de juiste vorm hebt gevonden voor de taart giet je wat ganache op het midden van de taart en laat het uitlopen. Met een spatel kun je de ganache een beetje helpen. Het oortje heb ik van een stukje taart gemaakt. Die moet natuurlijk ook ge-ganacheerd worden (nieuw woord?). Je kunt het natuurlijk ook maken van marsepein of fondant.

2. De zijkanten zijn wat lastiger. Hier merk je dat het fijn is als de ganache niet heel warm (dus vloeibaar) is. Je kunt de ganache in de koelkast zetten tot die wat harder is geworden. Als je hem vloeibaarder wil hebben maak je de ganache weer even warm. Je moet even de juiste consistentie vinden waarbij de ganache goed smeerbaar is, ook voor de zijkanten. Zoals je ziet is de taart twee keer doormidden gesneden. Hier kun je een vulling naar keuze indoen. Ik heb gekozen voor de ganache en aardbeienjam.

3. Ik heb de taart wat eerder gemaakt en in de vriezer gezet tot een dag voor het feest. Als de taart weer uit de vriezer/koelkast komt kun je de ganache heel goed bewerken en oneffenheden wegpoetsen. Een licht bevroren taart vind ik eerlijk gezegd ook prettig werken. Zoals je ziet zitten hier daar wat bobbeltjes en hobbeltjes, maar dat wordt straks netjes weggewerkt door versiering.

4. Wat je ook van tevoren kunt maken is versiering van fondant en/of marsepein. Die stop je dan in een trommeltje tot je ze nodig hebt.

5. En zo kan ons eenhoorntje ineens wat zien….en wij het eenhoorntje 🙂 Het ijshoorntje heb ik van een snackbar gekregen. Superlief! Maar ze zijn ook wel te koop bij de grotere supermarkten. Deze taart maakte ik in februari, en toen kon ik ze niet vinden. De mevrouw van de snackbar verrichte dus een echte eenhoornwonder ;-). Rondom de hoorn zit een gouden eetbare gel. Voor  ‘een touch of gold and magic’*

6. Wat gekleurde manen erbij van schuimpjes. De schuimpjes heb ik aan de onderkant schuin afgeknipt om het er wat sierlijker uit te laten zien. Ik heb ze met prikkertjes vastgezet in de taart.

7. Wat eetbare bloemen, gekleurde balletjes en de eetbare gouden gel over het hoofdje gesmeerd. Let the magic begin!

 

WITTE CHOCOLADEGANACHE

Chocoladeganache is heel simpel om te maken. Je hebt alleen chocoalde en slagroom nodig. Voor ieder type chocolade geldt echter een andere verhouding.
Voor pure chocolade is de verhouding 1:1, dus 100 gram pure chocolade versus 100 ml slagroom
Voor melk chocolade is de verhouding 1,5:1,  dus 150 gram melk chocolade versus 100 ml slagroom
Voor witte chocolade is de verhouding 2:1 , dus 200 gram witte chocolade versus 100 gram slagroom

INGREDIENTEN
Voor een taarvorm van 23 cm doorsnee
200 ml slagroom
400 gram witte chocolade

NB. Het is niet erg om extra te maken, dat kun je invriezen en gebruiken voor een ander feestje. bv. bij verse aardbeien of over de worteltaart of de bananencake. 

Doe de slagroom en de stukjes witte chocolade in een pannetje. Vervolgens smelt je op een laag vuur de chocolade in de slagroom. Roer goed door en laat het niet koken of aanbranden. Als alles gesmolten en gemengd is kun je ervoor kiezen om de ganache even in de koelkast te zetten zodat deze wat compacter wordt. Dan kun je er makkelijker mee werken. Als de ganache dan te compact is kun je het weer een beetje opwarmen tot je de juiste consistentie hebt gevonden om mee te werken.

C’est ca. Easy as 123, do re mi !

Oh, en mijn dochter vond de ogen van de eenhoorn zo ontzettend mooi dat we soortgelijke ogen voor haar verjaardag hebben gegeven:

ik zei toch dat magie bestaat 😉

 

 

Geef een reactie

